Verslag - Celica vs MR2 Toerrit

Op zondag 22 juli 2018 stond de toertocht van Toyota Celica Club Nederland en Toyota MR2 Club Nederland op de kalender. We gingen in Huizen van start. Deze rit midden in het hoogseizoen is natuurlijk iets aparts aangezien we gezamenlijk als clubs de Toyota als hobby hebben. Jaap van Rooij met zijn blauwe ZZW30 (wie kent hem inmiddels niet binnen onze club) en zijn zoon Vincent (lid van Toyota Celica Club Nederland met zijn witte fraaie GT86) hebben samen een rit uitgezet door drie provincies heen: Utrecht, Flevoland, Gelderland. Kortom hoe mooi wil je het hebben op deze fanatische mooi weer zondag. Ik start de dag met een bak koffie samen met Marcel die al vroeg in de ochtend bij mij thuis komt aangereden. We verwachten eigenlijk dat de opkomst tegen zal vallen gezien het warme weer en het hoogseizoen waar we nu in zitten. Gezamenlijk rijden we richting Huizen. Marcel voorop en we komen rond de klok van half elf aan. Onze verwachting wordt overtroffen, want met 27 auto’s waarvan 7 MR2’s is dit een prima opkomst.


Foto: Edward te Wierik

Het programma: 
We melden ons binnen waar we met koffie en gebak worden ontvangen. De opening wordt gedaan door de evenementenman Martin van Toyota Celica Club Nederland, waarna Jaap en Vincent als organisatoren van de rit het woord krijgen. We gaan eerst foto’s maken bij de haven en daarna gaan we lekker sturen. En in de prachtige omgeving van Hoog Soeren gaan we lunchen. Dan zullen we daarna verder sturen door Gelderland en ook nog wat stukken dijk gaan meepakken. We doen dan op kosten van de clubs een drankje bij de Westerbouwing in Oosterbeek. Waar we een fraai uitzicht hebben over de omgeving. Vanaf daar eindigt de dag en gaan de mensen die zich hebben opgegeven voor het avondeten nog mee naar de Chinees in Oosterbeek. Dit is niet zomaar een Chinees restaurant, deze hoort bij de beste tien van Nederland met zijn keuken. 

Na deze introductie begeven we ons naar de naast gelegen haven om alle auto’s op een rij te zetten en foto’s te gaan maken. Erg leuk en de interesse in zowel de MR2 als in de Celica’s van de buren neemt toe. We praten wat met verschillende eigenaren en bekijken diverse Celica’s. De passie voor de Toyota druipt er ook bij Toyota Celica Club Nederland vanaf. Ik heb nog nooit zoveel geleerd over dit model als vandaag. Ik weet nu dat er zeven generaties zijn, en dat het model TA zus TA zo of T23 steeds de zoveelste generatie is… Dit is in de MR2 wereld wat eenvoudiger met drie modellen. Mijn voorkeur is de eerste generatie Celica en de zesde generatie en je raad het al de ST205 GT-4 Carlos Sainz Turbo versie natuurlijk. We rijden in het voorste deel van de trein mee achter de GT86 van Vincent aan. Dit is een prachtige wagen met alles erop en eraan en in de juiste kleur. Ooit riep ik dat de Honda S2000 een SW20 vervanger zou kunnen zijn misschien, maar de GT86 in deze uitvoering is dat ook. Na een mooie tour van ongeveer anderhalf uur komen we aan in Hoog-Soeren waar we met de grote groep bij drie verschillende restaurants gaan lunchen. Want je dacht toch niet dat we de enige groep waren vandaag hier in de vakantie met dit mooie weer…


Foto: Edward te Wierik

We lopen met een groep van ongeveer tien personen naar het derde restaurant en krijgen snel wat te drinken en eten. De één neemt een pannenkoek de ander een salade, een uitsmijter, etc. 

Rond half drie vertrekken we weer. Ditmaal in meerdere treintjes. Ik rij met Marcel achter de eerste generatie Celica aan van eigenaar Martin. Een hele fraaie Celica vind ik. Na twee uur rijden komen we aan op het eindpunt de Westerbouwing.  Hier krijgen we opnieuw een drankje aangeboden van de clubs en hebben we fraai uitzicht over de regio op een bijzondere plek. In de oorlog is hier namelijk veel gevochten omdat de Duitsers vanaf deze locatie op de berg vrij spel hadden om alles beneden bij de rivier te kunnen uitschakelen wat over het water wilde oversteken.  Martin sluit de dag af en bedankt Jaap en Vincent waarna er nog een groep van ongeveer twintig personen afreist naar de Chinees in Oosterbeek. Gelukkig is de ruimte daar airco gekoeld en gaan we lekker eten. Rond de klok van negen uur gaat iedereen naar huis en worden er handen geschud. De dag wordt tijdens het eten geëvalueerd met elkaar en wordt als zeer positief ervaren. De mogelijkheid om dit vaker te doen samen is geboren. 


Foto: Edward te Wierik

Marcel en ik beginnen aan de terugreis en die is kort gezien het feit dat we dicht bij huis zijn. We rijden samen richting Nijmegen waarna Marcel bij Arnhem naar zijn huis rijdt. Ik rij de turbo om half tien de garage in en kan terugkijken op een leuke dag met leuke mensen, en met prachtig weer in een mooie omgeving. Want met mooi weer hoef je echt niet naar het buitenland op vakantie.

Iedereen bedankt voor de gezelligheid en tot op de volgende meeting.

Groet Edward.

Link naar alle foto's: LINK>>


 

Verslag - Deens MR2 Weekend 1-3 juni 2018

Het idee om ook eens deel te nemen is ontstaan tijdens het MR2 goes 90’s weekend te Uden. We hadden daar het genoegen kennis te mogen maken met Carsten en Signe een supersympathiek koppel uit Denemarken. We voelden ons onmiddellijk aangesproken om het avontuur in het noorden ook eens te gaan opzoeken. 

We namen beiden verlof om op donderdagavond al te kunnen vertrekken richting Breda waar we een tussenstop namen. Op vrijdag vertrokken we uitgerust en vol goeie moed richting Karise waar Raphaël en Edward onze accommodatie al geregeld hadden (waarvoor dank). Wie graag door Duitsland rijdt om er eens tegen hoge snelheid over de autobahn te scheuren was eraan voor de moeite. We tuften van de ene “stau” (file) naar de andere. Overal waren er werkzaamheden. Het luchtte op als we eens 50 kilometer aan één stuk écht konden doorrijden. In ieder geval kon het de pret niet drukken. Op die manier kan ik nog iets langer achter het stuur van mijn ZZW30 zitten. De weersomstandigheden waren fantastisch want we hebben quasi de hele rit met open dak afgelegd.


foto: Edward te Wierik

Toen we vrij laat weliswaar aankwamen op onze bestemming hadden onze vrienden het vuur van de bbq al aangestoken en voor iets te eten en drank gezorgd. We hebben veel nieuwe mensen leren kennen en het was nog een gezellige avond. We zijn dan wel op tijd onder de wol gekropen aangezien we wel moe waren van de lange rit. 

Zaterdagochtend werden we door de Denen getrakteerd op een rijkelijk ontbijt met allerhande broodjes waaronder ook het typische Deense smørrebrød, zéér lekker en voedzaam. Daarna zijn we vertrokken voor een eerste rondrit richting verrassing…….  We werden lang in spanning gehouden en het enige wat we te weten kregen was dat het er koud ging zijn vandaar de vraag om iets met lange mouwen mee te nemen. De rondrit verliep vlekkeloos met ons roadbook in het Deens wat we ondertussen perfect onder de knie hebben (højre, venstre, fortsaet / rechts, links ,rechtdoor). Het weer bleef schitterend waardoor velen reden met de haren in de wind. De streek was adembenemend met prachtige baantjes door een overwegend groen landschap. Na een toerrit van een goeie 40 km kwamen we aan op een parking die we keurig vulden met onze bolides. Het mysterie van de “koude” activiteit zou weldra onthuld worden. Het was een bezoek aan Koldkrigsmuseum Stevnsfort, een grotendeels ondergronds fort met lange tunnels gebouwd om Denemarken te verdedigen ten tijde van de koude oorlog. Het had zelfs een zeker “James Bond” gehalte. In de gangen was de temperatuur ongeveer 10°C, een immens contrast met het stralende weer buiten. De lange mouwen waren dus geen overbodige luxe. Als buitenlandse toeristen kregen we gelukkig een Engelse audio guide. De gids gaf uitleg met hart en ziel maar mijn Deens was net niet goed genoeg om alles te kunnen begrijpen. Het was alleszins een belevenis die bij blijft. Als lunch werden we opnieuw door de Denen verwend met lekkere broodjes waarna we terug richting camping reden. De campinguitbater heeft ons met een tractor en aanhangwagen nog een rondleiding gegeven rond het domein. We kregen heel veel info maar ook daarbij was niet alles even duidelijk en ditmaal hadden we géén Engelse audio guide. ’s Namiddags  werd er nog wat nagepraat met een drankje en een spelletje nagelmeppen of ringwerpen. Naar de avond toe gingen we eten waarna er een veiling werd gehouden. Vele MR2 drinkbekers gingen onder de hamer maar gelukkig ook nog andere spulletjes. Het meeste kon terugkeren met een nieuwe eigenaar. Ondertussen heb ik kennis kunnen maken met Dirty Harry, een droplikeurtje, net vloeibare snoep. De cocobisquit  ging er net iets beter in ;) . We zijn dan toch iets vroeger dan de rest naar ons bedje gegaan aangezien er de volgende dag weer een lange rit voor de boeg lag.


Foto: Edward te Wierik 

Op zondag kregen we weerom ontbijt van onze Deense vrienden en vernamen we dat er nog een concours d’élégance werd gehouden voor de leden van de Deense club. Graag hadden we nog wat gebleven maar een lange rit richting België liet ons beseffen dat het tijd werd om afscheid te nemen. Na nog een betoverende rit door het Deense landschap, de lange brug en de vele werkzaamheden in Duitsland zijn we rond middernacht thuis geraakt in het  Vlaamse Oudenaarde..

Joke & John


Naar alle foto's: LINK>>


 

Verslag - Rondje Rochefort

29 mei 2018

Een klein verslagje van onze allereerste tourtocht als nieuwe leden van Toyota MR2 Club Nederland. 

We hadden met twee stellen een hotel geboekt in Stein.  Zaterdag een dagje Maastricht gedaan en 's avonds afgesproken met enkele leden om gezamenlijk een hapje te eten in Maastricht, op de markt bij de Zwaan. Dit was een heel gezellig avondje, en we hebben heerlijk gegeten. Toen terug naar ons hotel, en lekker ons bedje in.


foto: Edith Brands

Om 7.15 uur aan ons ontbijt en daarna richting Maastricht gereden. Helaas regende het flink maar dat mocht de pret niet drukken, in groepjes gingen we beginnen aan het Rondje Rochefort. Wij besloten om met drie MR2's, allemaal nieuwe leden te gaan rijden, via navigatie en de routebeschrijving. 

Helaas ging dit niet zo goed, we reden vaak verkeerd en snapte de navigatie niet zo goed waardoor we veel te laat en als allerlaatste bij de eerste stop aan kwamen. Daar kregen we het advies om wat tijd in te halen. We besloten om rechtstreeks te navigeren naar de struisvogel boerderij. Willem en Aniek gingen voorop rijden, een meesterlijke zet van ons, we kwamen als eerste aan. Leuke rondleiding gehad en een pannenkoek (van een struisvogelei) gegeten. 

Daarna weer met Willem voorop de tocht voort gezet, we reden echt met veel MR2's achter elkaar door de prachtige natuur, met open dak, naar de laatste stop.


foto: Edward te Wierik

Het was geweldig goed georganiseerd, hulde aan de organisatie. Voor ons de eerste keer maar zeker niet de laatste. 

Groeten Edith en Jack, Richard en Monique en Willen en Aniek

 

Naar alle foto's: LINK>>

 


 

Verslag - Volg de Lijn

Het is vandaag 27 mei 2018, vandaag was de tweede puzzelrit georganiseerd van de puzzelrit competitie, de eerste rit was goed te rijden, maar bij deze rit had ik toch mijn bedenkingen nadat ik die mislukte visgraat had gezien in de aankondiging van de meeting. Gelukkig had ik mijn dochter Lizzy weer bij me als navigator, net zoals bij de eerste rit. Dus stond er niet alleen voor. We moesten wel al om 8:15 uur aanrijden, 200 kilometer en 1 uur 50 minuten gaf de routeplanner aan, want ontvangst was tussen 10:00 en 11:00 uur met koffie en gebak. En dat willen we natuurlijk niet missen.

Net na 10:00 uur kwamen we de parkeerplaats van Van der Valk in Akersloot oprijden, zoeken naar andere MR2’s was niet nodig, want opvallen doen ze zeker, dus al vlug een parkeerplek gevonden langs de reeds gearriveerde MR2’s. Nadat de meeste waren gearriveerd (twee MR2’s stonden in de file) zijn we maar vlug naar het terras gelopen voor de koffie. De planning klopte al niet helemaal meer, begon al aardig uit te lopen.


foto: Edward te Wierik

Na de koffie met gebak werd door Raphaël nog uitgelegd hoe “volg de lijn” werkte, en werden we snel op pad gestuurd om onze kunsten te laten zien. Gelukkig stonden er in het begin nog aanwijzingen bij de route, zodat we konden wennen aan de puzzel volgens het “visgraat” principe. Achteraf gezien viel het eigenlijk wel mee om de route goed te kunnen volgen, het is wel heel goed opletten op de straten die je voorbij rijd. Je mag er geen missen want dan ga je grandioos de boot in. Al vlug kwamen we eerder gestarte MR2’s tegen, zouden we dezelfde weg dadelijk terug moeten rijden? Na een enkele keer terug te rijden en af en toe stoppen om de route te bekijken, lukte het volgens ons prima.

We bleven ons netjes aan de voorgeschreven route houden, en je raad het nooit… we kwamen op het eindpunt aan waar ze ons al stonden op te wachten, dus we hadden het wel goed gedaan. Nu alleen maar hopen dat de tijd en kilometers kloppen. Is tenslotte wel een competitie. We waren niet als eerste gestart, dus er stonden al enkele andere deelnemers en er waren erbij die de route niet zonder problemen hebben kunnen rijden, het was ook niet echt heel gemakkelijk.

Nadat iedereen was gearriveerd zijn we snel naar de lunch gegaan, want het liep natuurlijk weer een “beetje” uit.


foto: Edward te Wierik

Na de lunch werden we weer door Raphaël op pad gestuurd voor het tweede gedeelte van de puzzelrit. Omdat we de eerste rit die morgen volgens ons best goed hadden gedaan, was de tweede rit natuurlijk een fluitje van een cent. Vol goede moed gingen we op pad, en ja hoor ook het tweede gedeelte kwamen we weer netjes volgens de route op het eindpunt aan. Ook nu werd rijtijd en gereden kilometers genoteerd, en nu maar afwachten hoe we het gedaan hebben.

We hebben een hele leuke gezellige dag gehad, en met een opkomst van elf MR2’s (twee maal AW11, vier maal SW20 en vijf maal ZZW30) hadden we een hele mooie groep auto’s bij elkaar. Nadat we afscheid hadden genomen van de nog aanwezig clubleden, werd de terugreis ingezet.

Dank aan de organisatie, was weer top geregeld.
Twan en Lizzy Peeters

Naar alle foto's: LINK>>


 

Verslag - MR2 Magazine - Foto Meeting

Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling om vandaag naar de foto meeting in Schiphol af te reizen maar uitval van Louis die wat interviews met de nieuwe leden zou gaan afnemen maakte dat ik zaterdagavond laat nog “ingevlogen” werd om in Schiphol termen te blijven.

Het beloofde een mooie dag te worden en aangezien de MR2 net afgelopen vrijdag uit de schorsing is gehaald en via Willie Hermans is voorzien van een kleine beurt, is dit natuurlijk een prima stuk rijden om de olie lekker in te rijden. Zoals jullie weten “Vlieg” ik niet echt met de MR2 en ik rij dan ook rustig al taxiënd richting Schiphol. Als ik bij de locatie aankom is het werkelijk erg druk. Alle parkeer plaatsen vol en veel publiek aanwezig, logisch de locatie ligt letterlijk naast de landingsbaan!. Veel vliegtuig spotters en dagjes mensen komen hier vliegtuigen aanschouwen die zoals vandaag blijkt op deze baan opstijgen ipv landen.  


foto: Edward te Wierik

Diversen MR2 leden zijn al aanwezig, en al snel is het handen schudden kennis maken en kunnen Erik en Raphael samen in een MR2 weg met het het 1e lid welke al rijdend op de foto genomen zal gaan worden. Ondertussen komen er nog meer nieuwe leden aan, en kan ik elke ZZW30 rijder vandaag die nog geen MR2 club pet heeft er een verkopen. De zon is immers nu volop gaan schijnen en het is windstil dus loopt de tempratuur lekker op in de zon. Ik ga ondertussen aan de hand van een vragenlijst de interviews houden met de nieuwe leden zodat er mooie rapportage gemaakt kan gaan worden in combinatie met de foto schoot voor het clubmagazine door onze redactie. Tijdens de interviews is het soms een oorverdovend geluid bij het opstijgen van die machtige vliegtuigen. Wat opvalt is dat er enorm veel geluidsverschil zit in de diversen vliegtuigen die de lucht ingaan. We praten met wat vliegtuigspotters en horen van hun dat vorige week de prachtige nieuwe autobussen in gebruik zijn genomen welke volledig elektrisch rijden. Een hard gelach met elke twee minuten een mega kist die met enorm veel vervuiling weer de lucht ingaat. Hoeveel fijnstof is dat wel niet…(google maar eens). Daar kunnen heel veel oude auto’s onbeperkt voor blijven autorijden. Rond half vier is iedereen op de foto geweest en gaan we allemaal weer op huis aan. Het was een leuke gezellige middag, ik heb voor het eerst een eigen ontworpen MR2 ring gezien hoe uniek is dat! , en er zijn natuurlijk fraaie foto’s gemaakt door Raphael en Erik. De resultaten zullen jullie wel zijn in de volgende magazines die nog uit gaan komen. 

Groet Edward.

Link naar alle foto's: LINK>>