Verslag - Japan Classic Day Boxtel

Onze club heeft deze meeting geannuleerd om naar de meeting in Hank te gaan, maar ik had op het forum van onze club toch een oproep gedaan om andere clubleden te vinden die ook naar dit evenement wilden gaan. Wel geteld één lid had gereageerd daar wel zin in te hebben: Onze Twan uit het fraaie Limburg met zijn mooie ZZW30 Cabrio. Met Twan afgesproken om er vroeg te zijn zodat we een mooi plekje bij het terras kunnen scoren voor de emmers neer te zetten. Twan staat al pratend voor de poort als ik om kwart over negen aan kom rijden. Een van de medewerkers van het park vertelt dat ze eigenlijk pas om tien uur open gaan, maar heet ons van harte welkom en laat ons vast naar binnen gaan.

Twan en ik rijden het terrein op en parkeren daar waar we wilden staan namelijk voor het terras, lekker vooraan. Ik ben hier nu al voor het derde jaar op rij, dit is een dag met alleen maar Japanse (klassieke) auto’s, waarvoor de interesse in dit land vaak maar zeer beperkt is zoals we weten. Van elk Japans merk is er wel een auto op het terrein te vinden. Voorgaande jaren en voor deze meeting staat de Mazda RX-7 club in de schijnwerpers binnen in de zij-hal met de speciale Wankel motor. In de andere grote hal vind je de wisselende collectie van Classic park met auto’s van alle merken en leeftijden die te koop zijn.

Twan en ik lopen als eersten het pand naar binnen waar nog niemand verder aan personeel is. We bekijken de diverse Mazda RX-7 modellen en zien een filmpje over dit speciale model. Leuk om dit type auto en merk eens goed van dichtbij te bekijken. Er staan fraaie originele modellen bij en sterk gemodificeerde Mazda’s bij. Ook hier zie je wat je bij onze club ziet, de een wil zijn auto zo origineel houden en de ander maakt er de auto van die hij of zij voor ogen heeft. Met alle respect voor de Mazda RX-7 club, maar ik vind wel dat de kwaliteit van de auto’s bij onze club op een wat hoger plan ligt gemiddeld genomen. Ook durf ik te zeggen dat onze leden hun bolide beter poetsen en schoon maken dan wat ik hier binnen zie staan. Zonde eigenlijk want de auto’s staan in deze hal mooi uitgestald in een mooi showachtig licht. Misschien een idee om volgend jaar onze club met auto’s hier zo te presenteren aan het publiek op de manier, lijkt Twan en mij wel leuk om te doen. 

Inmiddels is buiten de zon volop gaan schijnen ondanks de wisselende weersberichten en gaan we samen buiten kijken naar de auto’s die binnen druppelen. Met een kop koffie erbij die we in de luxe bar gehaald hebben. We komen op het terrein buiten diverse Japanse merken tegen en een paar bijzondere modellen zoals een Supra, een Crown, een oude Celica, Datsun 240ZX  Fair Lady, Suzuki Cappuccino, Mada Rx-7 natuurlijk, Daihatsu charade Turbo, etc.  Ook rondom onze emmers verzamelen zich auto liefhebbers die interesse hebben in onze modellen.  Een praatje met de een en een praatje met de ander en de dag vliegt voorbij.

Er was die dag ook een concours de élégance waar je je voor op kon geven, dit is een soort catwalk voor de automobiel waarbij de auto gepresenteerd wordt en punten kan scoren op diversen onderdelen. Eigenaar van Classic park Dhr. Anton van Dijke zit, zoals hij vertelde, op diverse hoog aangeschreven meetings zoals in Engeland van Rolls Roys in de jury bij een concours de élégance. Ook hier heeft hij samen met wat andere personen van zijn staf, een ronde gemaakt over het terrein en de auto’s bestudeerd en beoordeeld. Hij nodigt de mensen uit om met hem mee te gaan over het terrein zodat hij kan vertellen hoe nu een jury kijkt naar een automobiel die mee doet aan de verkiezing.

Er zijn diverse manieren om tot beslissingen te komen afhankelijk wat de jury voor ogen heeft als doel, maar in essentie draait het om het feit dat een auto er brandschoon bij moet staan. Van binnen, buiten tot zelfs een opgepoetst reserve wiel dat je niet ziet. Verder dient de auto in onberispelijke staat te zijn. Dus elk deukje, krasje en afhangnaden die niet recht zijn is afkeur. Als een auto opnieuw is gespoten dient dit ook in perfecte staat te zijn zo niet val je af. Ook een originele auto die alleen maar een erg grote after-market uitlaat er onder heeft zitten, valt af. Details als een stuur die vol met krassen zit van ringen die gedragen worden is punten aftrek. Etc. Mijn MR2 werd ook besproken door Dhr. Van Dijke met publiek erbij en er waren positief punten maar ook min punten voor de beoordeling;

Positief was:
Het is een echte concours de élégance auto.
- Lakwerk erg fraai en goed gerestaureerde auto, kosten nog moeite gespaard.
- Motorruimte prachtig afgewerkt.
- Het zou een “aanwinst” zijn als deze kon worden opgenomen in de collectie van Classic park.

 Negatief was:
- After-market spullen zoals o.a de TRD stangen, de Spalfans, etc.
- De TTE wielen die niet OEM origineel zijn geleverd bij verkoop.
- Auto is 25 jaar oud wat echt de twijfelgrens is van wel of niet al een klassieker zijn en dus eigenlijk uitgesloten van deelname voor deze dag.

Bij stemming van het publiek werd mijn auto dan ook maar door een handje vol gezien als nummer 1 van het terrein bij het handen opsteken. Waarbij ik ook hoorde dat men de auto gewoon nog te jong eruit vindt zien en dus er niet thuis hoort. Ik zie dat maar als een compliment voor het tijdloos SW20 ontwerp van onze MR2. De emmer van Twan viel dus op voorhand ook al af gezien het feit dat 1991 al een grens was die voor sommige te hoog is, laat staan 2005 voor de ZZW30. Het was wel erg leuk om op deze wijze gezamenlijk de boel te beoordelen. Met een expert erbij die oprecht bij elke auto zei wat hij er van vond (wat ik zeer gewaagd vond, omdat iedereen zijn best doet met de middelen of kennis die men heeft). En zo samen met het publiek de top 3 samen te stellen. Het mooie is wel dat er een andere Toyota de 1ste prijs gewonnen heeft een namelijk een jaren 70 Toyota Cressida. De 2e prijs was voor een fraaie Mazda RX-7 die binnen stond opgesteld. De 3e plaats welke vorig jaar nog voor mij was (met een andere jury) ging nu naar iemand anders waarvan ik niet meer weet welke auto het was…ach zo belangrijk is het eigenlijk dat winnen. Deze dag draait om elkaars auto te bewonderen, de verhalen erachter te horen en vooral te genieten van al dat moois bij elkaar. En dat is precies wat Twan en ik vandaag gedaan hebben samen.

Groet Edward te Wierik

 

Linkje naar foto's >>