Verslag - Algemene Ledenvergadering 2017, 25 jaar Toyota MR2 Club Nederland

Eindelijk 2017 is alweer een tijdje onderweg en afgelopen zondag 29 Januari 2017 was het dan zover onze MR2 club bestaat precies 25 jaar! Tijd voor de eerste meeting van het nieuwe jaar welke dit jaar net als voorgaande jaren  bij Autobedrijf Hermans gevierd wordt. Nu in combinatie met de Algemene Ledenvergadering en een feestbuffet voor de leden namens de club. Net als andere jaren dient er eerst een grote schoonmaak plaats te vinden de dag voor de meeting. We schrijven dus zaterdag 28 Januari waar ik om 09:00uur bij Hermans binnen loop en al haast uitglij over de garage vloer welke onder de schoonmaakmiddelen zit. Clubleden Ruud, Frank en Rick, en ook de huis dokter himself zijn al druk bezig de vloer te schrobben. Na het handen schudden en het geklaag dat ik te laat ben, neem ik snel plaats achter de grote stofzuiger welke nu dienst doet als waterzuiger en begin in een van de hoeken met het water zuigen. De muziek galmt uit de luidsprekers en met zoveel hulp schieten we lekker op want er is genoeg te doen. Rond tien uur is er natuurlijk in het Brabantse land altijd Koffietijd en wordt het geluid van onze F16 waterzuiger gestopt door Willie die de stekker uit het stopcontact trekt, en hard roept KOFFIE…jaja we horen je wel ..de F16 is net geland en stil hoor. Tijdens de koffie pauze proberen we Frank nog over te halen om lid te blijven van onze club maar helaas al onze argumenten winnen niet van de zijne. (Auto van de zaak, andere interesses, etc.) helaas maar zo gaan die dingen in het leven van een auto club leden komen en leden gaan. We zullen hem missen op onze meetings, anders wij wel.

foto: Edward te Wierik

Na het 2e bakkie koffie gaan we weer vol aan de schoonmaak. Ter hoogte van de grote hefbrug zet ik de F16 waterzuiger goed neer en ga op de vloer in de brug verder met water zuigen. Helaas in mijn enthousiasme valt de waterstofzuiger om en stopt er direct mee, immers gaan water en stroom niet goed samen. Na een hoop gelach en wat gevloek van de dokter met termen als; weet je wat dat nieuwe filter wat nu zeiknat is me gekost heeft Ed… Na het resetten slaat de F16 weer aan, en kunnen we weer verder, want ik hou de hele groep nu wel op wordt mij mede gedeeld vanuit alle hoeken... Echt weer zaterdag, altijd de schuld van…..als er iets mis gaat. Dat is al jaren zo en zal wel nooit veranderen.

Gelukkig is de showroom gedeeltelijk al ontruimd en maar liefst zes wagens uit het wagenpark van de Dokter worden tijdelijk overgebracht naar een ander hospitaal waar ze de nacht zullen door brengen bij slecht weer en veilig zijn. Immers zijn deze wagens allemaal in showroom-staat en wil de dokter ze graag weer schoon terug hebben voordat ze definitief uit het hospitaal ontslagen kunnen gaan worden en terug kunnen naar hun familie. De Two-tone AW11 van Willie (Oude van clubleden Gert en Conny, de buren zeg maar gerust), de SW20 rood/zwart van de dokter, en de ZZW30 met hardtop in showroomstaat van onze Twan worden naar de operatiekamer gebracht en daar opgesteld voor de meeting.

We besluiten dan ook ter plekke om de showroomvloer ook maar even lekker schoon te maken nu die voor de helft leeg is en gaan daar op de zelfde teamachtige wijze mee verder. Ik zie zelfs zweetdruppels van het voorhoofd van onze Ruud afglijden..als dat maar goed gaat.

Nu ook de showroomvloer glimt is het tijd voor de lunch welke we gezamenlijk nuttigen in de kantine van het bedrijf. Tijdens de lunch vertelt Ruud dat hij wel zin heeft in een projectje met zijn ZZW30, en hij het jammer vindt dat zijn blokje nog zo goed werkt. Frank en ik geven aan dat we dat zo kunnen oplossen voor hem en niks zullen zeggen tegen onze Marina. We roepen om een SW20 BEAMS motor er in te lepelen of de Celica T sport motor met 192Pk. Ruud voelt wel wat voor de 192Pk motor want dat lijkt op origineel dus dan zal onze Marina waarschijnlijk niets ontdekken. Dat zal nog wel een staartje gaan krijgen Ruud kennende, aangezien hij ook met een beteuterd gezicht tijdens de schoonmaak naar het MR2 BEAMS blok van de dokter stond te turen.. Deze staat in een hoek klaar voor een eventuele Swap als er een klant voor komt. Mis je hem niet een beetje roept Willie tussen het gehuil van de F16 waterzuiger door, Ruud kijkt verschrikt op pinkt snel een traantje weg en zegt snel ehhh nee hoor, ik wil liever “cabrio rijden”. En gaat snel verder met de vloer schrobben…de rest kijkt elkaar vragend aan, slikken een keer, halen onze schouders op en gaan verder. We denken allemaal hetzelfde, Ruud is duidelijk zijn oude liefde nog niet vergeten. Ik heb ook lang getwijfeld of ik jullie dit wel vertellen moest want je weet wat de garage regel is; Wat er gebeurd of gezegd wordt bij Hermans in de garage blijft in de garage!. We voelen met je mee hoor Ruud, jouw oude liefde was geweldig! Gelukkig is hij in onze club bewaard gebleven bij Michael, één van de vele zonen van bestuurslid Harold.

We zijn klaar, alles is gepoetst ..en dan komt de dokter met 400 ballonnen aan in het rood en wit welke Raphael al afgegeven heeft eerder die week. En ja die moeten gevuld worden met lucht..gelukkig zijn we in een garage bedrijf en daar hebben ze lucht compressors waarmee  Ruud en Willie de ballonnen vullen. Oh die doen het niet. Nee klopt, de dokter moet ze wel eerst even aan gaan zetten achter in het pand. En wie zijn schuld is dat we nu weer stil staan? Juist Edje..want het is immers zaterdag.  Onze Harold welke inmiddels ook is gearriveerd om te helpen blijkt vliegensvlug  de ballonnen aan elkaar te kunnen vingeren zeg maar. Hij kijkt zelf ook steeds verbaast als er weer een “tros” ineens als een goochelaar klaar is om op te worden gehangen. Na het ophangen van alle trossen ballonnen, wat een mooi beeld geeft, is het tijd om het zwarte zeil op te gaan hangen aan het plafond. Hiermee kunnen we de Algemene Ledenvergadering showroom ruimte wat gezelliger inrichten. Ik ga samen met Ruud en Frank hiermee aan de slag. Met verbazing zien we dat elke punaise met flink geweld door Frank in het plafond geperst wordt richting MR2 materiaal opslag op zolder.. Ruud en ik kijken elkaar aan en zeggen zachtjes die heeft morgen last van zijn klein duimpje.. En het wordt een klus om die krengen er morgenavond weer uit te peuteren… Ach, dat zien we morgen dan wel weer..

foto: Edward te Wierik

Na het ophangen van het zwarte doek zien we dat de dokter de tel kwijt was want we komen toch echt een stukje zeil te kort. Blijkt dat de dokter afgeleid was door een patiënt welke hij tegen kwam in de bouwmarkt..tja..het kan allemaal gebeuren. Gelukkig zijn buurman en buurman er nog en komen we op het idee om de twee kunstplanten te verplaatsen naar de open hoek en hiermee is ook dit probleem opgelost! Aje to buurman!

Nu het inrichten nog van alle tafels en stoelen in de showroom en garage. We vragen aan evenementen goochelaar Harold hoe de inrichting moet worden. Na wat rond draaien, kijken in de garage en mails van de voorzitter bestuderend op de te kleine telefoon geeft Harold het sein Brandmeester! En richten we de boel onder voorbehoud van goedkeuring van het bestuur verder in.  Rond vijf uur zijn we klaar, drinken we er nog één en gaan we terug naar moeders de vrouw die hopelijk thuis het eten al klaar heeft staan. Want trek hebben we na een dag ploeteren, lachen en dollen met elkaar. Bij thuiskomst ligt er een briefje op tafel met een plaatje van een heerlijk gerecht. Er staat bij geschreven; Alles wat je nodig hebt voor dit gerecht staat al klaar! Je moet het alleen even ophalen bij de supermarkt… Ach denk ik ..het is toch zaterdag. Mijn dag..

Zondag de feestdag!
Vandaag is dan de grote dag, onze club bestaat 25 jaar! Onze dag start relaxed en terwijl ik aan het ontbijt zit en naar buiten kijk, denk ik aan alles wat ik als clublid in die dik 19 jaar dat ik lid ben met Linda al heb mee gemaakt. Hoogtepunten zoals de negen stuks MR2 thema-weekenden welke we allemaal mee hebben gemaakt, de tientallen koffiekletsen in het land, onze eigen Gelderlandritten, de meetings op de boerderij bij onze altijd vriendelijke Tonnie, het bouwen van de clubcaravan, de meetings voor zieke kinderen, de Internationale Toyota treffen, Circuit Lelystad meetings, de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie bij Hermans. En ook de diversen buitenland meetings zoals in de Ardennen, Denemarken, Duitsland, Oostenrijk,  Normandië Frankrijk, super was het allemaal. Fotoboeken vol kan ik er van maken. Iets om als club en clubleden trots op te zijn. De saamhorigheid en kameraadschap is er volop en dat allemaal vanuit de liefde voor een MR2. Dieptepunten waren er helaas ook, het leven is immers niet altijd lol hebben en feest maken met elkaar. De rechtszaak waarin ik en vier andere clubgenoten gedaagd werden door de advocaat van door de toenmalige voorzitster van onze club Marijke,  het overlijden van Yildiz de oudste dochter van onze Ron van het Hof, het ongeboren kind van onze Louis en Marian, het overlijden van directe clubleden en MR2 rijders: Juan, Huub en jongst leden Robert nog. Allemaal in de bloei van hun nog jonge leven, stuk voor stuk gek op hun MR2 de één nog gekker dan de ander met zijn emmer. Maar dan toch onverwachts weg gerukt worden uit onze wereld en ons met een hoop vragen achter latend. Bij al deze trieste gebeurtenissen is er gelukkig ook iets moois te zien namelijk de gezamenlijke rouw en hulpvaardigheid om elkaar te steunen en te begrijpen in het gezamenlijke verdriet wat we delen met elkaar. Dat hoort ook bij een echte club zijn.

Ineens roept Linda: het is al twaalf uur Ed…ooja ik moet opschieten want we zouden onze Marcel in Arnhem ophalen en daar nog wat drinken en dan naar Volkel rijden voor de Algemene Ledenvergadering welke om half vier start. Maar iedereen is vanaf half drie welkom. Ja, we zijn dan nog steeds een uur te vroeg daar namelijk om half twee! Dit is afgesproken omdat Linda samen met onze Kees de kascontrole gaat doen bij onze penningmeester Michael. We komen om half twee de omgetoverde garage van Dokter Hermans binnen stormen en zien dat alles er super bijstaat. Ballonnen rood en wit hangen overal, er is een prachtige collage gemaakt met al onze herinneringen erin van de afgelopen 25 jaar. Kortom het feest kan bijna gaan beginnen waar het niet dat onze Louis nog bezig om de laatste zaken te testen van de mega audio installatie die hij mee genomen heeft. Een nietsvermoedende Brabantse voorbijganger die die de hond uitlaat zou denken dat DJ Tiesto zojuist stiekem is geland  op de vliegbasis gezien de enorme geluid- en audio-installatie welke opgebouwd staat in de showroom. Ondertussen komen de eerste vroege vogels al vrolijk binnen wandelen en voor je het weet is het handen schudden, en wordt mij en andere leden ineens “gelukkig nieuwjaar” gewenst? Echt waar? Jazeker onze Tonnie hoeft alleen nog het vuurwerkpakket uit zijn MR2 te pakken en de fles champagne te laten knallen. En we zijn voordat de Algemene Ledenvergadering goed en wel gestart is en we ook maar een leuke meeting gehad hebben alweer in 2018 beland..tjee..hij heeft dan wel een snelle rode SW20 bolide en staat dagelijks op Facebook. Tussen of mooie vrouwen op een beurs te pronken of we zijn getuige van zijn dierendokterskwaliteiten bij een live bevalling op zijn boerderij. Daar waar later dat jaar ook wel weer een fantastische MR2 kidsclub meeting zal zijn.. Maar nu gaat Tonnie toch iets te snel vind ik… Tonnie trekt zich er niets van aan en gaat vrolijk verder met handen schudden. Even later spoedt hij zich snel weg i.v.m. waarschijnlijk een bevalling op de boerderij.

Wij gaan ondertussen er eens goed voor zitten want onze voorzitter heeft gevraagd of we allemaal naar de showroom willen komen om de Algemene Ledenvergadering te kunnen beginnen. Nadat iedereen een plekje heeft gevonden start het bestuur met het verzoek om het glas gevuld met alcoholvrije bubbels te heffen. En om iedereen te feliciteren met het 25 jarige bestaan van onze club en op naar de volgende mijlpaal. Raphael start de Algemene Ledenvergadering net als elk ander jaar met een compilatie video van de meetings welke we gehad hebben en vaak indrukwekkend is gemaakt en een leuke terugblik geeft van wat we allemaal dat jaar gedaan hebben. Voordat we gaan kijken gaan we eerst een moment in gedachten terug naar onze Robert welke morgen precies 1 jaar geleden overleden is. En Raphael start de video met het hartverscheurende nummer “ik ben een vechtersbaas” van  Lisanne Spaander. Deze werd ook op de uitvaart gespeeld. De zaal valt stil, tranen vloeien. Na dit heftige begin van de Algemene Ledenvergadering wordt de terugblik film gestart en kunnen we genieten van al het moois van afgelopen jaar. Met voor mij als hoogtepunt van het jaar het MR2 weekend in oktober met als thema het Oktoberfest, dat werkelijk super was. Net als de meeting in Denemarken, wat onze eerste keer was . Maar waar we zeker dit jaar ook weer heen willen gaan. Na het filmpje beginnen we nu dan aan het formele deel van de Algemene Ledenvergadering met de behandeling van diversen stukken.

Nee, toch niet. We hebben eerst nu het voorgerecht wat opgediend staat voor ons in de garage heerlijke groente- of tomatensoep. Terwijl we allemaal aan de soep zitten terug aan tafel wordt er volop bij gekletst tussen de leden. Dat is ook altijd het leuke aan de Algemene Ledenvergadering. Het formeel en ook een soort koffieklets altijd. Na de soep gaan we nu dan echt van start met de Algemene Ledenvergadering. Diverse zaken komen voorbij zoals de herbenoeming van onze Louis welke unaniem wordt herkozen voor nog een termijn van drie jaar in het bestuur. Ook krijgt Louis het unieke MR2 speldje met een kroon erin, omdat hij net als Henk Koopman (die er niet bij kan zijn) 25 jaar lid  is sinds de oprichting van onze club in 1992. Ook worden de leden die 5 en 15 jaar lid zijn voorgelezen en krijgen de leden die er vandaag niet bij kunnen zijn het speldje thuis gestuurd van de club. Jongstleden is een enquête geweest waar onze leden massaal aan mee hebben gedaan. Raphael presenteert de uitkomsten en bespreekt deze met de aanwezigen. De uitkomsten staan overigens op onze website zodat je kunt zien wat de resultaten zijn geweest. Over het algemeen zijn de uitkomsten gewoon zeer goed te noemen, en zijn er ook zaken om tegen het licht te houden en te verbeteren met elkaar.

foto: Edward te Wierik

Waar het bestuur wel zijn zorg over uitsprak was het feit dat 67% van onze leden niet bereid is om actief mee te werken aan activiteiten voor onze eigen club. 33% is gelukkig wel bereid om de schouders eronder te zetten. En ook deze mensen hebben een baan, kinderen, en andere verplichtingen, maar begrijpen gelukkig heel goed dat een club zonder vrijwilligers geen bestaansrecht meer heeft. Ook werd er vooruit geblikt met leuke terugblik video’s ? ja je leest het goed, terugblik video’s aangezien sommige meetings zoals mijn eigen Gelderlandrit al in het jaar 2000 en nog diversen andere jaren op het programma stonden. Er werd flink gelachen toen al die jonge kopjes en afgetrainde lichamen van toen de revue passeerden op het scherm. Op het meeting programma van dit jaar staan leuke meetings op het menu. Tevens zijn er weer de regio meetings waar we hopen nog wat extra leden te kunnen werven. Kijk op onze website of volg ons op Facebook zodat je weet wanneer er een in jouw regio is.

Vergeet ik het bijna. De Algemene Ledenvergadering werd weer onderbroken omdat het lopend feestbuffet geopend is voor ons... waar alles aanwezig was, van lekker vlees, groente, ham, nasi, etcetra tot salades, en stokbrood met kruidenboter. Ook nu weer volop geklets en lekker gegeten. Nadat iedereen twee keer en sommige leden zelfs drie keer waren geweest (nee we noemen geen namen) kon iedereen uitbuiken in zijn stoel en ging de Algemene Ledenvergadering verder. De laatste zaken werden afgetikt door het bestuur. Er werd een nieuwe kas controle commissie benoemd en het was alweer tijd voor de afsluiting van de Algemene Ledenvergadering. Je raadt het al: het dessert kon worden opgehaald in de garage. Zodoende konden we nog nagenieten van een heerlijk toetje. Na het toetje namen de eerste leden afscheid van de rest en begon de opruimploeg aangevuld met wat extra leden aan de ombouw terug naar showroom. De opgehangen 400 ballonnen werden stuk voor stuk lek geprikt waarbij onze Marcel het leuk vond om met zijn 2 meter lengte een voor een boven op de ballonnen te gaan springen zodat ze lekker hard kapot knalde! Hiermee kwam er dan toch nog een knallend einde aan het feest van onze club. Na 400 kapot getrapte ballonnen bleek het vuurwerkpakket van onze Tonnie toch overbodig geweest te zijn… deze kun je retour krijgen bij het bestuur, Tonnie, op de volgende meeting namelijk het IJskarten op 19 februari.

foto: Edward te Wierik

Iedereen bedankt voor de leuke Algemene Ledenvergadering en tot ziens op de eerstvolgende meeting van onze club.

Groet Edward te Wierik