Verslag - Welkomstklets regio Oost

Zondag 19 augustus 2018. Mijn derde MR2 Welkomstklets-meeting op rij. En voor de verandering eens bij de oosterburen. Raphaël had contact gelegd met Frank van SchmidtSport Automobile GmbH in Dorsten, Duitsland. En gevraagd of het hem leuk leek om eens wat mensen van de Nederlandse Toyota MR2 Club op bezoek te hebben. Niet toevallig uiteraard. Frank heeft een garagebedrijf en richt zich voornamelijk op de MR2 van 1e en 2e generatie. Van horen zeggen doet hij alles zelf, in zijn eentje dus. Da's  bewonderenswaardig.

Ik had met Jaap al een deal gesloten om met hem mee te rijden. Vorige keer was hij met mij mee, nu dus de rollen opgedraaid. Rond half 12 vertrokken we vanuit het midden des lands. Exact 150 kilometer volgens de navigatie, een mooi stukje tuffen dus.De rit gaat geheel volgens plan. Met nog 20 kilometer te gaan zijn we even bij een pomp gestopt, om het dak open te zetten. En wie treffen we daar? Edje Turbo, die zijn SW20 eens verwent met 102 octaan. Het laatste stukje rijden we gezamenlijk.


Foto: Edward te Wierik

Als we arriveren zie ik al bekende gezichten, en de deur van het bedrijfspand is al uitnodigend open. We schudden Frank de hand en hangen ons spandoek op aan de schutting en een bord aan de rand van de weg. Vanaf die weg heb je zicht op een klein parkeerterrein. De aanblik stemde me een beetje somber. Vijf AW11-jes op een rij, die langzaam staan te vergaan. Zelfs zonder beter te kijken weet ik al dat het donor auto's zijn. Maar als ze zo staan, in weer en wind, wat haal je er dan nog af dat bruikbaar is? Tip: 4 stuks AW11 druppelvelgen! Ik heb daaraan geen grote schade kunnen ontdekken en met een nieuwe laklaag lijken ze mij weer helemaal top. Dan terug bij het bedrijf. Een blik naar binnen geeft je vrij uitzicht op drie dikke konten. Nee, niks sexistisch hoor, en wel bijzonder. Zomaar even drie SW20 TRD Widebodies. Twee replica's van klanten, eentje van Frank zelf. En da's een originele, nummer 5, en heeft slechts rond de 18.000 km op de klok. Er is veel te koop bij hem, maar die dus niet.

Gaandeweg komen er meer en meer MR2's bij. Veel Nederlandse clubleden.  Ik heb niet geteld, sorry. Maar ook aardig wat Duitse MR2 liefhebbers. Vast en zeker klanten van Frank. Gezien de binnen opgestelde turbo blokken, is revisie en/of ombouw een belangrijke klus voor hem. Achterin op de rand van een vliering staan heel veel stoelen opgesteld. En daaronder een aanzienlijke rij stuurwielen. Ja, aan onderdelen geen gebrek. Wel gebrek aan koffie, want dat heeft ie nou net niet! Jammer. Uiteindelijk zijn we met vijf man even gaan lopen (ja, echt) naar de dichtstbijzijnde bistro. Strammer Max ging er in als koek, net zo als de zeer goede dubbele, dubbele espresso. Ondertussen was er iemand even een stukje gaan rijden met een SW20 turbo, samen met een geïnteresseerde bijrijder. Eenmaal terug hoorde ik die zeggen dat het echt hard ging. Ik had al een opmerking klaar, zoiets van 'dat valt wel mee, je bent meer dan een uur weggeweest'. Maar ik heb het maar voor me gehouden.


Foto: Edward te Wierik

De rest van de middag hebben we nog meer rondgekeken en wat gekletst over….tja, MR2 dingen natuurlijk. Tegen vieren leek het mij een goed plan om huiswaarts te gaan. Jaap was nog herstellende van een kijkoperatie aan zijn rechter enkel, en wilde niet overbelasten. Ik kreeg de sleutel van zijn ZZW30. Een primeur voor mij, want geloof het of niet, maar ik heb alleen in de AW11 en SW20 gereden. De ZZW30 kende ik alleen van de passagiersstoel. Die ervaring van achter het stuur deel ik wellicht een volgende keer. Het was een geslaagde dag, met een aanzienlijke opkomst. Leuk om Frank te ontmoeten en zijn bedrijf te zien. Wie weet haal ik er nog eens wat.

Erik

Naar alle foto's: LINK>>


 

 

 

balk.png