08copy.png

Historie

SW20 1990-1999

Lengte: 4170mm
Wielbasis: 2400mm
Breedte: 1696mm
Hoogte: 1240mm
Spoorbreedte voor: 1470mm
Spoorbreedte achter: 1450 mm
Grondspeling: 135mm
Gewicht: 1160kg

Hoewel er aan het concept niets veranderde, was deze opvolger inderdaad volstrekt nieuw. Het topmanagement van Toyota in Japan had hemel en aarde bewogen om met de SW20 een voltreffer te scoren. De AW11 was een geslaagd experiment. De opvolger moest een volbloed worden die niets meer te wensen overliet. Maar liefst zes designstudio’s werden onafhankelijk van elkaar, ingeschakeld om de tweede generatie MR2 vorm te geven. Tal van voorstellen werden bekeken en afgekeurd totdat uiteindelijk het ontwerp van een studio in Californië het groene licht kreeg. De lay-out van de auto was uiteraard identiek aan de oer MR2.

De SW20 werd een comfortabele sportwagen die als gevolg van zijn ruimere maten afstandelijker ten opzicht van zijn bestuurder is. Blonk de AW11 uit door zijn eigenzinnige, geprononceerde lijnen, de SW20 kreeg zowel qua in- als exterieur softe vormen. Ondanks de grote verschillen pleegde Toyota geen stijlbreuk. De familiebanden tussen de beide MR2’s waren evident.
De SW20 scoorde. Met z’n introductieprijs van net even onder de zestigduizend gulden voor een “kaal” exemplaar, zonder achterspoiler en T-bar, overtroffen de vaderlandse verkoopcijfers al spoedig die van de voorganger. Deze MR2 die vele malen duurder leek dan dat hij uiteindelijk kostte, werd al spoedig “The poor man’s Ferrari” genoemd.

In 1992 bracht Toyota een aantal modificaties aan in de vorm van 15 inch velgen en grotere remschijven, verstevigingbalken in de portieren, een kortere pook, een kleiner stuurwiel en een verbeterde versnellingsbak. Twee jaar later, in 1994, veranderde de achterlichtpartij en de –spoiler, de onderspoilers, drempels en de flankbescherming werden in de carrosseriekleur gespoten en nam het motorvermogen met een kleine twintig PK toe.

Weer twee jaar later werden aan het standaard pakket een derde remlicht, witte vensters voor de lampen in de neuspartij en verstelbare koplampinstelling toegevoegd, en in 1998 kreeg de SW20 z’n allerlaatste modificaties: andere velgen en een verstelbare achterspoiler. In de cockpit werden het stuurwiel en de versnellingspook voorzien van rood stiksel en ook de wijzerplaten kregen een andere kleurstelling.

Net als de AW11 rijdt de SW20 als een volbloed sportwagen. De auto stuurt haarscherp door de bochten en wederom werkt de versnellingsbak uiterst precies. Met hoorbaar plezier klimt de motor in de toeren. Omdat deze voor de achteras ligt, krijg je een ideale gewichtsverdeling. In stilstand biedt de MR2 door zijn prachtige lijnen al evenveel genoegen. En ook het interieur straalt de unieke klasse van een sportwagen uit.

Stap in de MR2 en je voelt iedere keer weer de prettige sensatie zoals alleen een auto kan bieden die door pure liefhebbers is ontworpen. De fraai met stof of leder beklede sportstoelen zijn exact naar wens in te stellen. Het dashboard is iets om de bestuurder gebogen en in één oogopslag afleesbaar. Op de middenconsole bevindt zich de ultra korte versnellingspook, waarmee zeer snel en direct, de sportief afgestemde 5-bak schakelt het in hoogte verstelbare leren stuur is lekker compact. Het ligt bovendien perfect in de hand.

Is het mooi weer, dan verwijder je de uitneembare glazen dakpanelen, om zon en frisse lucht binnen te laten. De sky is the limit. Dat is pas genieten.

Wel merk je tijdens het stoeien met de SW20 dat de auto iets zwaarder is dan zijn voorganger. Hij is dan ook meer een snelle reiswagen dan een kart voor de openbare weg. Daarmee is niet gezegd dat hij langzaam is. 225 kilometer per uur is geen problemen binnen zeven en een halve tel bereik je de snelheid op de kleine bordjes langs de snelweg.

Het onderstel is voor een sportwagen gebouwd. De auto heeft dubbele draagarmen voor en achter. Alles is uitgebreid af te stellen om het onderstel optimaal aan te passen aan het type weg.
Natuurlijk heeft ook de SW20 schijfremmen rondom en bredere banden achter dan voor. Bij de AW11 is de bandbreedte gelijk. De SW20 heeft met zijn 156 of 175 PK breder rubber nodig om het allemaal op het asfalt over te brengen.

Wel heeft de SW20 net als de AW11 en typisch karaktertrekje. Wanneer de auto uit balans raakt, haalt de achterkant de voorkant in. Een pirouette is het gevolg. Dit gebeurd niet snel, maar de MR2 zal je niet van te voren waarschuwen. De grens ligt ver, maar als het gebeurd is er geen houden meer aan. Dit is overigens een trekje dat alle middenmotor auto’s hebben. Denk maar aan de formule 1.

In september 1999 viel het doek voor de SW20. In bijna tien jaar tijd tellen we 483 Nederlandse kopers. Was de MR2 na vijftien jaar en 300.000 verkochte eenheden aan zijn einde gekomen? Ja en nee.

balk.png