14.png

Historie

ZZW30 2000-2005

 Lengte: 3885mm
 Wielbasis: 24050mm
 Breedte: 1695mm
 Hoogte: 1235mm
 Spoorbreedte voor: 1475mm
 Spoorbreedte achter: 1460 mm
 Grondspeling: 135mm
 Gewicht: 960kg

In 1993 nam een groepje jonge Toyota ingenieurs in zijn vrije tijd een leerproject ter hand. Doel van hun exercitie was het ontwerpen van een lichtgewicht sportwagen. Op de Tokio Motor Show in 1995 was hun eerste vingeroefening te zien. De MR-J die meteen het museum in kon.

Het groepje ging onverdroten voort en kwam in 1997 op de proppen met de MR-S. Na drie jaar vijlen, schuren en plamuren aan dit nieuwe model, gaf de top van Toyota, die in de eerste instantie helemaal niets in de auto zag, uiteindelijk het groene licht voor de productie. De filosofie achter de creatie is onthutsend eenvoudig: “Hard rijden is vanwege de snelheidsbeperkingen overal ter wereld toch niet meer mogelijk.” 

    

De “S” is simpelweg bedoeld om er lekker mee te sturen. Daarom geen zware carrosserie,geen zware motor en geen bagageruimte zoals bij de SW20. Uit marketingoverwegingen kreeg de MR-S in Europa de MR2 type aanduiding en in de Verenigde Staten werd zelfs het woordje “Spyder” toegevoegd. Deze, in ons land, derde MR2, is een cabriolet met vaste koplampen. Hij werd in 2000 op de markt gebracht en lijkt, op de lay-out na, in geen enkel opzicht op zijn beide voorgangers.

De derde generatie MR2 is zoals gezegd uit een heel ander hou gesneden. Deze MR2 voldoet meer aan de wensen van mensen die meestal helemaal open willen rijden. Toyota begeeft zich dan ook tussen geheel andere concurrenten zoals de MX-5 en de Fiat Barcetta. Maar ook bezitters van de Lotus Elise en de Opel Speedster heeft Toyota op het oog met de derde generatie MR2.

Open het portier, berg je spullen op in de bergvakken achter de stoelen en laat je zakken in de kuipstoel. Draai de contactsleutel om en grommend komt de 1.8 VVT-i motor tot leven. Dit wordt feest. De motor trekt als een lier, stuurt zo direct als een kart en de vering is sportief.

Wij zeiden het al, de MR2 is een volbloed roadster en dus strikt voor twee personen. Meestal rij je open, maar slaat het weer om dan haal je binnen enkele seconden de soft-top te voorschijn. Voor de koude dagen is er een hardtop leverbaar.

         

Bij de derde generatie MR2 is het gewicht een belangrijke factor geworden. De motor is immers kleiner en heeft minder vermogen. Maar met ruim 140 PK ben je echt geen stakker. Deze VVT-i motor is behalve erg zuinig ook nog eens heel erg snel. Daarmee voldoet ook de derde generatie MR2 aan de traditie van een redelijk betaalbare volbloed sportwagen, voor slechts 2 personen. Logisch ook dat zo’n bijzondere auto een hele schare fans heeft.

balk.png