Sinds 1989
De SW20
Hoewel er aan het concept niets veranderde, was deze opvolger inderdaad volstrekt nieuw. Het topmanagement van Toyota in Japan had hemel en aarde bewogen om met de SW20 een voltreffer te scoren.
De AW11 was een geslaagd experiment. De opvolger moest een volbloed worden die niets meer te wensen overliet. Maar liefst zes designstudio’s werden onafhankelijk van elkaar, ingeschakeld om de tweede generatie MR2 vorm te geven. Tal van voorstellen werden bekeken en afgekeurd totdat uiteindelijk het ontwerp van een studio in Californië het groene licht kreeg. De lay-out van de auto was uiteraard identiek aan de oer MR2.
De SW20 werd een comfortabele sportwagen die als gevolg van zijn ruimere maten afstandelijker ten opzichte van zijn bestuurder is. Blonk de AW11 uit door zijn eigenzinnige, geprononceerde lijnen.
De AW11 was een geslaagd experiment. De opvolger moest een volbloed worden die niets meer te wensen overliet. Maar liefst zes designstudio’s werden onafhankelijk van elkaar, ingeschakeld om de tweede generatie MR2 vorm te geven. Tal van voorstellen werden bekeken en afgekeurd totdat uiteindelijk het ontwerp van een studio in Californië het groene licht kreeg. De lay-out van de auto was uiteraard identiek aan de oer MR2.
De SW20 werd een comfortabele sportwagen die als gevolg van zijn ruimere maten afstandelijker ten opzichte van zijn bestuurder is. Blonk de AW11 uit door zijn eigenzinnige, geprononceerde lijnen.
SW20 US Versie
Ontwerp
Afmetingen:
Lengte: 4170 mm
Wielbasis: 2400 mm
Breedte: 1696 mm
Hoogte: 1240 mm
Spoorbreedte voor: 1470 mm
Spoorbreedte achter: 1450 mm
Grondspeling: 135 mm
Gewicht: 1160 kg
Lengte: 4170 mm
Wielbasis: 2400 mm
Breedte: 1696 mm
Hoogte: 1240 mm
Spoorbreedte voor: 1470 mm
Spoorbreedte achter: 1450 mm
Grondspeling: 135 mm
Gewicht: 1160 kg
De SW20 kreeg zowel qua in- als exterieur softe vormen. Ondanks de grote verschillen pleegde Toyota geen stijlbreuk. De familiebanden tussen de beide MR2’s waren evident.
De SW20 scoorde. Met z’n introductieprijs van net even onder de zestigduizend gulden voor een “kaal” exemplaar, zonder achterspoiler en T-bar, overtroffen de vaderlandse verkoopcijfers al spoedig die van de voorganger. Deze MR2 die vele malen duurder leek dan dat hij uiteindelijk was, werd al spoedig “The poor man’s Ferrari” genoemd.
De SW20 scoorde. Met z’n introductieprijs van net even onder de zestigduizend gulden voor een “kaal” exemplaar, zonder achterspoiler en T-bar, overtroffen de vaderlandse verkoopcijfers al spoedig die van de voorganger. Deze MR2 die vele malen duurder leek dan dat hij uiteindelijk was, werd al spoedig “The poor man’s Ferrari” genoemd.
SW20 coupe
SW20 1992 -1993
In 1992 bracht Toyota een aantal modificaties aan in de vorm van 15 inch velgen en grotere remschijven, verstevigingbalken in de portieren, een kortere pook, een kleiner stuurwiel en een verbeterde versnellingsbak. Twee jaar later, in 1994, veranderde de achterlichtpartij en de –spoiler, de onderspoilers, drempels en de flankbescherming werden in de carrosseriekleur gespoten en nam het motorvermogen met een kleine twintig PK toe.
SW20 1994
Weer twee jaar later werden aan het standaard pakket een derde remlicht, witte vensters voor de lampen in de neuspartij en verstelbare koplampinstelling toegevoegd, en in 1998 kreeg de SW20 z’n allerlaatste modificaties: andere velgen en een verstelbare achterspoiler. In de cockpit werden het stuurwiel en de versnellingspook voorzien van rood stiksel en ook de wijzerplaten kregen een andere kleurstelling.
SW20 1996
Net als de AW11 rijdt de SW20 als een volbloed sportwagen. De auto stuurt haarscherp door de bochten en wederom werkt de versnellingsbak uiterst precies. Met hoorbaar plezier klimt de motor in de toeren. Omdat deze voor de achteras ligt, krijg je een ideale gewichtsverdeling. In stilstand biedt de MR2 door zijn prachtige lijnen al evenveel genoegen. En ook het interieur straalt de unieke klasse van een sportwagen uit.
SW20 1998
Stap in de MR2 en je voelt iedere keer weer de prettige sensatie zoals alleen een auto kan bieden die door pure liefhebbers is ontworpen. De fraai met stof of leder beklede sportstoelen zijn exact naar wens in te stellen. Het dashboard is iets om de bestuurder gebogen en in één oogopslag afleesbaar. Op de middenconsole bevindt zich de ultra korte versnellingspook, waarmee zeer snel en direct, de sportief afgestemde 5-bak schakelt. Het in hoogte verstelbare leren stuur is lekker compact. Het ligt bovendien perfect in de hand.