DE GROTE CLUB BBQ

DE GROTE CLUB BBQ

Zondag 28 Augustus was de club BBQ in Zwaag waar we te gast waren bij Louis, Marian, en Ginger.
De dag begon bij ons thuis waar om 11:45 Marcel Schoel met zijn zwarte MR2 SW20 onze oprit opreed en bij ons een bak koffie kwam drinken voordat we in een mini treintje richting Zwaag zouden gaan afreizen (160km). Marcel gaf aan eerst nog te moeten tanken waarna we konden vertrekken. Ik en Linda reden voorop met de Moonroof open en Marcel met de T-Bar eruit erachter.
Image
Het was immers prima weer voor een club BBQ! Tijdens de rit naar een meeting ben ik iemand die graag een goed stukje muziek opzet (welke op een aardig volume moet staan anders hoor je mijn uitlaat de Mongoose er steeds boven uit) om zo al ontspannend op een MR2 meeting aan te komen. Hoe anders was het nu deze dag, ik zette mooie muziek op van Tracy Chapman bekend van Fast car, Run Run, Revolution, All that you have is your Soul, en een van de mooiste en diep ontroerende nummer van haar is “The Promise”. En met het nummer “The Promise” uit de luidsprekers dwalen we in gedachten al af naar de ontmoeting straks in Zwaag waar we afgelopen week een kaart van in de brievenbus kregen waar het verschrikkelijke nieuws opstond geschreven van, wat de bezegeling van de liefde van Louis en Marian had moeten worden, de helaas overleden geboren “Jacey” van der Laan. De tekst welke eerder die week in de MR2 club nieuws brief was geschreven, en ik citeer Louis;  Wat ons betreft maken we er een leuke en waardige middag van waar plek is voor een lach en een traan. Laten we een stukje club gevoel aan Jacey meegeven, een ritje met de ZZW30 heeft ze al gehad.
Image
De tekst had mij geraakt en aan het denken gezet; gaat de club BBQ ondanks het lief en leed toch gewoon door? Tjee, maar hoe en wat voor een meeting wordt dat dan? Ik kan me niet in al die vele jaren MR2 club meetings herinneren waar vooraf een trieste gebeurtenis zo dicht op een meeting plaats had gevonden. Tuurlijk hebben we door de jaren heen onze Ron van het Hof gehad met zijn dochter Yildiz die hij heeft moeten afstaan, we herinneren ons Huub, Juan, en jongstleden nog Robert. Allemaal veel te vroeg van ons ontnomen, en nimmer zullen ze stuk voor stuk vergeten worden. Hoe zal de meeting zometeen gaan verlopen? Wat valt er te lachen? Hoe serieus is een MR2 hobby, en waarom maken we ons druk over onze hobby auto’s t.o.v de harde werkelijkheid die “ het leven” heet. Tja…ik heb het er met Linda over en al rijdend met Marcel achter ons komt er ineens de MR2 van de voorzitter voorbij gevlogen…De gedachten kronkels stoppen en ik zie op de navigatie dat we nog maar een stukje hoeven en dan zijn we in Zwaag. Als we de straat in rijden zien we de Toyota vlaggen al hoog in het vaandel hangen. We rijden de oprit op bij Louis en Marian en zien dat er al diversen MR2 clubleden aanwezig zijn. Wij zijn dan ook 15 minuten later dan twee uur binnen, en je weet dat MR2 rijders houden van hun bolide spik en span erbij hebben staan en op tijd komen.
We groeten de clubleden en gaan naar Louis en Marian toe. Een moeilijk moment breekt aan en we condoleren ze met het verlies van Jacey, en overhandigen ze een Hart onder de riem kussen met de tekst “Your one in a minion”. Ginger vindt hem erg “Cool” en rent gelijk naar binnen om hem op de kamer van Jacey neer te leggen. Wat mooi van Ginger... Louis en Marian vertellen onder tussen in een kleine kring met mensen om hen heen tussen de emmers in over hun week en hoe alles in een rollercoaster is voorbij gegaan. Van onderzoek tot de crematie die gisteren in besloten kring plaats vond. We luisteren stil en aandachtig naar hun verhaal met een brok in onze keel. En dan sluiten we ons aan binnen in de grote garage van Louis waar de andere leden aan de koffie , thee limonade en cake zitten te kletsen over van alles en nog wat..tja..het leven gaat gewoon door..ook hier dus.
Image
We zien in de garage grote lichtgevende Toyota letters aan de wand, er hangen buiten vlaggen van Toyota in de vlaggenmast… we zien op de brug en onder het doek een AW11 en een SW20 staan beide in het rood net als de ZWW30. Allemaal van Louis horende bij een grote Toyota fan welke zelf als een van de weinige personen begin jaren 90 in de MR2 fabriek in Japan is geweest! Wat zouden we daar graag de DVD eens van te koop zien in de clubshop! Na een rondleiding gehad te hebben in het prachtige en nieuw gebouwde en ontworpen huis van Louis en Marian (welke vele verlichting snufjes heeft zoals een verlichte trap in de woonkamer die in vele kleuren kan veranderen) gaan we terug naar de garage waar Raphael de meeting opent en vertelt dat we nog een route in de regio gaan rijden van een klein uurtje.
Na het uitdelen van de routes zoekt haast iedereen de emmer op om te starten met de route. Je bent immers in een omgeving die je niet kent dus is het altijd leuk om de omgeving te zien, zeker bij mooi weer natuurlijk en in een MR2 al helemaal. Aangezien ik bij Marcel in zijn zwarte SW20 meerijd en Linda bij Nathasja instapt, blijft Raphael achter met nog een paar anderen. De eersten rijden het terrein af en wij wachten even en gaan daarna zodat we echt ouderwets de route moeten volgen en goed opletten. Voor mij helemaal wennen, want ik moet instappen aan de passagierskant, en ik moet de route lezen..iets wat ik zelden gedaan heb in mijn MR2 carrière. De T-Bar is nog open bij Marcel en we rijden in zijn leren zetels het terrein af.. meteen valt mij op dat het open rijden ook een extra beleving geeft aan het MR2 rijden zeker bij dit mooie weer.
Image
De MR2 van Marcel waar ik in zit is een originele zwarte SW20 uit 1992 met de 2.0 3S-GE motor erin voorzien van standaard 156Pk. Met T-bar, leer interieur, spoiler, en ABS. Zijn “emmer” heeft hij gekocht in 2001 en hij is de 3e eigenaar. Marcel is van plan om hem nog heel lang te rijden en lid te zijn van onze gezellige club. Zijn auto heeft een paar upgrades, zoals; Pioneer dubbel din radio/navigatie, originele Toyota SW20 subwoofer, Inleg lucht filter, TRD stabilisator stangen voor en achter, TRD bougiekabels, TRD Quick  shifter, TRD olie dop en radiator dop, upgrade voorlip, 3e remlicht orgineel. Fraaie speciale 17inch velgen, spatlappen rondom, oliedruk meter, een katvervanger en een sport uitlaat van Sebring. Zijn MR2 heeft hij al jaren in onderhoud bij Willie Hermans te Volkel. Op de dyno bank in Goes goed voor 170Pk aan de krukas. De emmer rijdt en ziet er super strak en fraai uit alsof het een auto betreft van slechts enkele jaren oud. Een goed taxatie rapport ontbreekt dan ook zeer zeker niet.
De rit brengt ons langs open weilanden en leuke kleine dorpjes, we komen onderweg zelfs stil te staan voor een spoorweg overgang waar een ouderwetse stoom locomotief over heen rijdt. Genieten ten top, inmiddels zijn Louis en Ginger in de ZZW30 aangehaakt, en dat is maar goed ook want op sommige punten is het voor mij niet duidelijk waar we heen moeten, en dan is het handje van Louis welke de juiste richting aangeeft boven uit de cabrio toch wel erg makkelijk
Image
Na een klein uurtje rijden draaien we weer het terrein bij Louis en Marian op om ons voor te bereiden op de BBQ. We zien de voorzitter op de rug onder de auto van Harold liggen en vragen ons af wat er aan de hand is, het blijkt dat er een plastic kap los zat en die heeft Raphael weer even vast gezet. Helaas blijkt een probleem wat Harold dacht opgelost te hebben weer de kop op te steken als hij de emmer niet gestart krijgt. Na wat speurwerk, wat bellen, en wat onderdelen demonteren uit de SW20 van Louis blijkt het probleem helaas nog niet opgelost te kunnen worden, aangezien Toyota weer net wat wijzigingen heeft doorgevoerd. Besloten wordt dat Harold met de ZZW30 van Louis terug naar huis gaat en morgen terug komt met het juiste 2e hands onderdeel (bobine). (Inmiddels weten we trouwens dat Harold weer rijdt met zijn MR2). Probleem opgelost!
Image
Ondertussen is een aantal clubleden al begonnen met het voorbereiden van de BBQ. De tafel met heerlijke salades wordt voorbereid. Gerda, Jolanda en Patrick zorgen voor de aanvoer van diversen soorten lekker vlees. Iedereen heeft inmiddels wat drinken ingeschonken en een plekje ingenomen, waarna de BBQ is geopend en iedereen heerlijk begint te eten. Er wordt volop gesproken, gelachen en genoten. Na verloop van tijd als iedereen voldaan is, komt Gerda met nog een aantal borden vlees aan, want niemand had aangegeven dat we klaar waren…Gelukkig staan er nog een paar echte kerels op (we zeggen niet welke kerels) die die zich ontfermen over de laatste stukken vlees. Hierna nemen de eerste leden afscheid en volgt snel de rest. Het is voor een aantal namelijk nog een behoorlijk stuk sturen terug naar huis. We bedanken Louis, Marian, en Ginger en ook wij rijden terug naar huis. We spreken met Gerdo en zijn vader af om met drie emmers de trein in gang te gaan zetten voor de terug reis. Na een tijdje gaat de fraaie rode SW20 2.2 automaat van Gerdo en zijn vader de andere kant op en sturen Marcel, Linda en ik richting Arnhem, Nijmegen.
"Hiermee komt er een einde aan een hele bijzondere mooie meeting".