FØRSTE MR2-TRÆF 2017

Na onze eerste leuke ervaring met het Deense MR2 weekend in 2016 besloten we om dit jaar opnieuw naar onze Deense vrienden af te reizen.  Dit jaar gingen Marcel en zijn vader Hennie ook mee, net als Raphael en Michael met zijn gezin. De voorbereiding begon voor mij al vroeg. Door ouderwetse ANWB kaarten te halen en een fraaie kaart van Denemarken te kopen. We wilde dit jaar de heenreis met een extra overnachting boeken. Zo konden we de vrijdag gebruiken om relaxed en via binnenwegen langs de kust Denemarken door te reizen naar de eindbestemming in Rønde.
In de week voorafgaand aan de meeting ging ik, met de kaarten onder me arm, naar Marcel en Hennie toe om de route uit te zetten. Hennie was nog nooit in Denemarken geweest en ging al hangend boven de kaarten met ons de route opschrijven. We besloten om een hotel te boeken in Flensburg wat net voor de grens van Denemarken is. Onze binnendoor route vanaf daar zou 382 kilometer zijn naar de camping.
We spreken af om donderdag rond 9:00 uur te vertrekken. Zoals wel vaker met op reis gaan redden we de vertrektijd niet. Even nog dit, hebben we dat wel, je kent dat wel. Marcel en Hennie daarentegen niet, die melden zich keurig op tijd bij ons (wij zouden eigenlijk naar Marcel en Hennie (Arnhem) gaan). Na samen nogmaals de reis doorgenomen te hebben kunnen we rond kwart voor tien eindelijk vertrekken. Ach wat maakt de tijd ook uit, we hebben immers een mini vakantie en haast ondanks dat je turbo rijdt hoort daar niet bij. Aangezien Hennie ook de geheime codes (handgebaren, lichtseinen) heeft doorgenomen “voor als er wat is onderweg” en al met de kaarten uitgevouwen op schoot zit. Lijkt het ons wijs om hun voorop te laten rijden.  Wel pas nadat ik Hennie een MR2 club petje aanreik in verband met de zon die volop door de T-bar heen schijnt.
We rijden via het oosten het land uit en in Duitsland kan het gas er (iets meer) op. Na een tijdje wordt het tijd voor een lunch en een eerste tankbeurt. We kiezen een groot station met prima eetgelegenheid en de machtige 102 octaan benzine. Hier is de turbo dol op. Ook al draait hij niet op volle toeren bij mij. In verband met wegwerkzaamheden komen we om half zes aan bij het hotel. We parkeren de MR2's op de eigen binnenplaats/parkeerplaats van het hotel. We zijn best wel gaar. De zon scheen volop en met 27 graden in een MR2 zonder airco, in de file, wordt er veel gevraagd van je gesteldheid. Het is wel auto rijden en beleven ten top. En wat ben ik blij dat de ventilator roosters in het midden van de auto niet verloren zijn gegaan aan meters (welke nu op de A stijl zijn gemonteerd), want de warme haarföhn is vandaag maar al te fijn vanuit het midden op zijn hoogste standje. Hennie heeft inmiddels alle kaarten opgevouwen (terwijl Marcel ook net als ik een prachtige Pioneer-navigatie aan boord heeft in het midden van het dashboard) en is klaar om in te checken. We gaan even opfrissen op de kamer en spreken af om zo een restaurant in de buurt op te zoeken. Na vijf minuten hebben we (lang leven Google) een leuk tentje gevonden op loopafstand en schuiven we om 19:00 uur aan voor het eten.

We bestellen ons eten met een lekker biertje en rollen twee uur later weer naar buiten. Aan de bar van het hotel drinken we nog wat, zoals echt Duits Flensburger bier uit de gelijknamige stad. Rond 23.00 uur is het mooi geweest en gaan we naar bed. We spreken af om morgenvroeg rond 9:00 uur na het ontbijt te vertrekken. Na een prima nachtrust stappen we de ontbijtkamer in en krijg ik prompt een SMS van Raphaël binnen: “hoe laat rijden jullie weg uit het hotel want ik ben bijna daar.” We spreken net over de grens af, zodat Raphaël mee kan en het treintje nu drie MR2's bevat.
Na het uitchecken rijden we weg, bij de grens worden Marcel en Hennie prompt verzocht om de auto aan de kant te zetten. Ik volg en we krijgen beide controle. Hierna mogen we de weg vervolgen en al snel ontmoeten we Raphael in het dorpje net over de grens. Raphaël heeft er al een flinke tocht op zitten vanaf vannacht 4:00 uur.

Ook vandaag is het prachtig weer en (gelukkig) verdwijnt de zon af en toe wat achter de wolken. We rijden relaxt en zien hoe rustig het overal is. De Deense binnenweggen prima te rijden. Het valt ons op dat de Deense vlag prominent aanwezig is in de plaatsen die we aan doen. We besluiten om rond het middaguur ergens in een stadje op zoek te gaan naar een leuk eettentje. We vinden er één en nuttigen een heerlijke betaalbare lunch. We rijden verder en komen rond 17:00 uur aan op de camping. We zien al een enkele AW11 en ZZW30 staan, we checken in en rijden naar onze blokhut toe. Het gezamenlijk gehuurde hutje blijkt knus en gezellig te zijn. Met vijf slaapplaatsen twee stapelbedden en een bedbank, overleggen we wie waar gaat slapen en ruimen het huisje in. Aangezien we nog tijd over hebben besluiten we om even boodschappen te gaan doen en de MR2's vol te tanken voor de dag van morgen.
We rijden Rønde toe en doen de boodschappen, tanken en komen weer terug op de camping waar inmiddels diverse MR2 rijders zijn ingecheckt. Altijd leuk: handen schudden, voorstellen en MR2's bekijken. Zo werkt de MR2 familie. We gaan rond 20:00 uur gezamenlijk eten op de camping. Inmiddels zijn alle leden aanwezig die zich opgegeven hebben en kan het Deense eten (rode bieten, piepers en speklappen) genuttigd worden. Er worden diverse drankjes gedronken, verhalen verteld, Raphaël overhandigd Johnny het "10 jaar vriendschapsspandoek", we zingen in het Nederlands "lang zal hij leven" voor onze Deense vriend Jesper, de speciale MR2 weekend T-shirts worden uitgedeeld (made in Holland door Raphaël wie anders…) en voor je het weet is het alweer tijd om te gaan slapen. We gaan naar het hutje toe en nestelen ons in het stapelbed.  Vroeg in de ochtend wordt ik definitief wakker na een nacht matig geslapen te hebben. Het stapelbed is wennen, het is warm in het huisje en met twee houtzagers die een compleet bos weten te kappen is het nu echt tijd om op te staan. Ondanks dat het pas half zeven is. We gaan buiten onder de luifel zitten en horen samen met Raphael, die inmiddels ook op was, de stilte en de vogeltjes fluiten. De koffie wordt gezet en al ontwakend en gezellig kletsend over onder andere onze MR2 club etcetra is het ineens 8:00 uur geweest. Tijd voor het ontbijt in de MR2 club ruimte. Daar aangekomen zijn er al diversen Denen die aan het ontbijt zitten. We zien vele nieuwe gezichten welke 's ochtends pas zijn aangekomen. Na het ontbijt, welke door de Deense club verzorgt wordt, gaan we naar de MR2's toe. We tellen er 24, allemaal op een stuk weiland gepositioneerd. Kortom een flinke opkomst. Zoals altijd zien we meer AW11's en ZZW30's dan SW20's De SW20 was (en is nog steeds) erg duur in Denemarken. We gaan rijden in een treintje, iets dat prima kan in dit land.
Na een leuk stukje toeren uit bij een groot kazerneterrein. Hier is namelijk een grote super racebaan met mini-auto’s gebouwd.  Vanochtend gaan we een competitie met elkaar houden. Na de eerste proefrondes kan de strijd beginnen. Al gauw kun je zien wie hier behendig in is en wie wat minder zeg maar… Als je raceautootje uit de bocht vliegt ben je net als in Nederland met de ANWB aan de goden overgeleverd. Wanneer je weer op weg geholpen wordt… aangezien in dit geval elke seconde telt.. helpen de leden mee om je snel weer op de racebaan te zetten. Ik weet niet meer wie de winnaars waren  maar de eerste Nederlander kwam pas op plek zeven en dat was Marcel. Na dit racefestijn werden we op een lunch getrakteerd. Je kon deze binnen of buiten bij de MR2's nuttigen. Na de lunch was het tijd om verder te rijden, enkele regen druppels kwamen naar beneden en de zon was even weg achter de wolken. We rijden verder door het fraaie rustige Deense landschap en komen rond 16:30 uur aan bij een oude ruïne en een ijssalon.
Een aantal van groep gaan de ruïne bekijken de anderen blijven liever bij de MR2's of gaan een ijsje halen.  Wij babbelen wat en halen een ijsje. Hoewel het ijsje goed smaakte is het inmiddels 17:00 uur geworden en moeten we door richting de camping waar we gaan beginnen met de verkiezing. De MR2's worden allemaal weer in lijn in het weiland gezet. We krijgen allemaal een formulier om elke auto (behalve die van jezelf) op diverse punten te kunnen beoordelen.  De voorruimte (trunk) is vandaag de “joker” waar extra punten mee te scoren zijn. Terwijl we bezig zijn om een goede blik op elkaars MR2 te werpen begint het harder te regenen. Iedereen gaat door met de beoordeling, sommige pakken even een paraplu en anderen lopen als een verzopen kat rond.
Nadat iedereen klaar is gaan we naar onze blokhut om even op te frissen voor het gezamenlijke diner.  eten vandaag nasi met alles er op en aan. Prima eten waarbij ik iets teveel heb opgeschept… na het eten komt er koffie, bier, nog eens bier, dropshot, absint, Radler en nog veel meer op tafel. Een leuke avond komt tot leven, Facebook wordt gevuld, clubspullen worden uitgestald en het woord Skål (proost) wordt vaak geroepen. Kortom: gezellig samen zijn. Rond 23:00 uur gaat bij mij het licht uit en gaan we naar onze blokhut.
Deze nacht slaap ik goed, hetgene ook door de alcohol kan komen. Rond zeven uur zitten we weer buiten aan de koffie, alleen nu valt de regen met bakken uit de hemel. Na het ontbijt en het uitchecken gaan we een stukje rijden. In een treintje begeven we ons naar een locatie waar we ondergronds een grote parkeergarage in gaan. Hier staan allemaal privé auto’s van diverse eigenaren. Er wordt ons verteld dat de parkeerplaatsen hier verhuurd worden en dat je hier zelf of met andere kan sleutelen aan je auto. In een hoek van de garage staat een brug welke je mag gebruiken of net als tijdens een grote automeeting met diverse eigenaren kan praten. Er is ook een soort van clubhuis waar je wat kan praten of wat drinken. Er is een zithoek met een mega collectie van diverse autobladen. Er staat werkelijk van alles binnen, onder andere een Volkswagen T1 busje, diverse MG's, Bentley's, eenAudi R8, diverse Porsche 911's en een Lamborghini. Gelukkig nu ook een grote slinger MR2's die de overhand hebben.
Rond 12:00 uur is het einde van de meeting en tijd om afscheid te nemen. Iedereen bedankt de organisatie, schudt handjes en vertrekt. Wij rijden zonder overnachting naar huis met Marcel en Hennie. Op zondag heb je in Duitsland geen vrachtwagens op de weg wat enorm scheelt. Onderweg laat ik de turbo soms even zien waar die voor bedoeld is en tik ik even snel de 180/190 kilometer per uur aan. Als een sneltrein wat loopt dat mooi zeg, op en top genieten. Daarna weer terug naar een verantwoordelijke snelheid. Met een laatste stop in Duitsland 140 kilometer voor ons huis weer in zicht komt, eten we nog wat bij een wegrestaurant en tank ik nog een keer 102 octaan. We schudden Marcel en Hennie de hand en bedanken elkaar voor een tof weekend en rijden verder. Op naar huis met mooie en leuke herinneringen aan weer een geslaagde Deense MR2 meeting.

We vonden het zo leuk en relaxed dat we er serieus over denken om ook naar de tweede Deense MR2 meeting te gaan. Dit jaar in het weekend van 25 tot 27 augustus 2017. Dan naar een nieuwe bestemming in Denemarken met onze club vrienden. Het zou super leuk zijn als er nog meer Nederlandse MR2's mee gaan met ons! Dus meld je aan of bel of app als je nog vragen hebt.
"Raphaël overhandigd Johnny het "10 jaar vriendschapsspandoek", we zingen in het Nederlands "lang zal hij leven" voor onze Deense vriend Jesper".