MR2 ONTMOET LADA

MR2 ONTMOET LADA

“De twee vreemde eenden uit het Oosten”
Hoe is het mogelijk zullen vele MR2 leden denken. De Lada club?  En hun herfstrit? Hoe komen we als MR2 club daar nu mee in aanraking.  Sterker nog hoe kan het dat we uitgenodigd zijn om kennis te maken met deze club en mee te doen met hun herfstrit? Heel simpel, mijn werkgever provincie Gelderland zocht een nieuwe collega en de heer Mark Zeemering heeft gesolliciteerd en is mijn nieuwe collega geworden sinds 1 september dit jaar. In zijn cv gaf Mark aan dat zijn passie en hobby zijn Lada’s zijn, waarbij hij al ruim 8 jaar de clubvoorzitter is van de officiële Lada Club Nederland. Je snapt dat hiermee de interesse van mij en hem de benodigde raakvlakken heeft als het om een auto hobby en auto club gaat. Op de dag van zijn 1e gesprek kwam hij dan ook met zijn fraaie rode Lada voorrijden op onze locatie. Andere collega’s die niets wisten dat er een sollicitant op gesprek was bij mijn manager, vroegen aan elkaar; van wie is rode Lada uit de jaren 80 dan toch?? Die ook nog eens de koplampen heeft laten aan staan. We kunnen er nu in de pauze allemaal flink om lachen. Mark heeft slechts 11 rijdende exemplaren staan op zijn erf. En niet een is er te koop!
Image
Vorige week gaf Mark aan dat er een Herfstrit was van hun club waarbij het geen probleem was als er MR2 leden mee zouden willen rijden en puzzelen, immers “de twee vreemde eenden uit het Oosten” toch. Na de oproep op Facebook van onze club hadden zich in totaal toch nog vier MR2 bezitters zich aangemeld. Edward, Twan, Tonnie, en Harold en Nathalie. Onze club en hun club hebben veel zaken gelijk zoals; Een harde kern die haast altijd naar meetings komt ongeacht waar in het land en een groep leden die je zelden ziet of hoort. Er is notabene een lid al sinds de oprichting van de club in 1986 al lid is maar nog nóóit op een meeting is geweest. Het feit dat jaarlijks de contributie wordt overgemaakt betekent dat deze persoon gelukkig nog in leven is gaf Mark aan. De club heeft ongeveer honderd leden welke ook een Lada bezitten. Diversen leeftijden van jong tot oud zijn in bezit van een oud of jong model van Lada. De Lada club heef vier officieel gekozen bestuursleden middels een ALV net als onze club. Aangezien de Lada club al heel lang op zoek is naar het ontbrekende vijfde bestuurslid (waar niemand zich voor aanmeldt) heeft men de functie penningmeester en secretaris uit nood gecombineerd. Er is ook een bestuurslid welke de taak voorzitter evenementen commissie heeft waarbij hij  de leider is van de evenementen commissie waar vier actieve leden in deelnemen.
Enkele weetjes van de voorzitter
  • Lada maakt nog steeds nieuwe modellen welke gewoon via de importeur uit Groningen besteld kunnen worden. De rode nieuwe Lada Vesta op de foto’s lijkt heel veel op een Ford, is keurig afgewerkt, heeft een in eigen huis ontwikkelde 1.6 16Valve motor, heeft regensensors, ABS, TRC, klimaat control, stoelverwarming, alles elektrisch, etc.  En kost 17.000 Euro nieuw.
  • Je wilt je oude Lada uit de jaren 70/80 restaureren? Geen probleem alles is nog gewoon nieuw leverbaar. De megagrote Lada fabriek (nummer 21) kan alles nog produceren en leveren. In de jaren 70 behoorde de automobielindustrie van de Sovjet-Unie tot de wereldtop. De beoogde productie van 660.000 auto's per jaar werd in 1974 bereikt. Op een totale oppervlakte van meer dan 5 km2 namen de fabriekshallen ongeveer 1,5 km2 in beslag, inclusief de ongeveer 180 km lange montage- en lasstraten en een systeem van ongeveer 140 km hangende transportbanden. De totale lengte van de productielijnen bedroeg 270 km.
  • In Duitsland kent Lada geen imagoprobleem en heeft de Duitse Lada club zelfs honderden actieve leden in hun club.
  • Het logo van Lada een Vikingboot voorstelt.
  • Er ook hier binnen de club motor swaps worden uitgevoerd, ter behoeve van betere prestaties.
Image
Genoeg Lada feitjes, om 11.00 uur rijden Twan en ik als eerste MR2 rijders het terrein op bij kinderboerderij Dondertman in Holten. We bekijken de aanwezige Lada’s wat even onwennig is natuurlijk maar zeker interessant is om te zien. We zien bijzondere exemplaren en fraaie on-gerestaureerde modellen. We begeven ons naar binnen en ontmoeten de andere leden. Zoals gezegd een diversiteit aan leeftijden en allemaal net als bij onze club onder het genot van een kop koffie volop in gesprek met elkaar. Mark heet ons welkom, we betalen het inschrijfgeld van vandaag, ontvangen de consumptiebonnen en gaan ook aan de warme koffie. Onder tussen komen ook de andere MR2 leden binnen, en ook nog wat Lada club leden. De meeting wordt geopend en de routes worden uitgedeeld. Het is vandaag een puzzelrit waarbij er diverse puzzelvragen in de route staan vermeld. Ook zijn er zogenaamde extra cryptovragen waarmee extra punten verdiend kunnen worden. Wat opvalt is dat er geen afstanden worden genoemd in de route iets wat voor ons nieuw is.
Image
De herfstrit is een jaarlijks terugkerend evenement van de Lada club waarbij er ook al jarenlang een heuse wisselbeker te winnen valt naast de gewone puzzelprijzen. Als je drie jaar op rijd de herfst puzzelrit wint mag je de trofee houden van de club. De twee voorgaande edities zijn door dezelfde deelnemer gewonnen dus vandaag wordt het spannend of hij voor de 3e keer in de wacht kan worden gesleept. Twan en ik besluiten om met mijn MR2 de rit te gaan rijden, waarbij Twan de puzzel man wordt. Het weer is overigens zeer wisselend, van prachtige zon, dat flinke neerslag??, wat resulteert in fraaie regenbogen onderweg en mooie landschap plaatjes. Tjonge wat hebben we genoten wat een fraaie omgeving en wat mooi om hier te toeren. Bij de puzzel momenten waarbij je regelmatig de auto uit moet (of niet) zo verwend als dat we zijn met de kachel aan van achter de ramen proberen de opdrachten goed uit te voeren, worden we al zwaaiend begroet door de Lada rijders die in de regen een puzzelopdracht proberen op te lossen. Ik krijg soms het gevoel dat ik in een Russische middenmoter rond aan het rijden ben. Onderweg stoppen Twan en ik nog even voor een lekkere pannenkoek, waarna we door puzzelen tot het eindpunt. We rijden de route foutloos, waarbij het niet opgeven van afstanden prima is bevallen. We zijn het erover eens dat je veel meer oplet nu je op straatnamen moet letten. Iets wat je de rust geeft om echt de omgeving te zien.
We leveren bij het eindpunt onze vragenlijst in en weten dat we niets kunnen winnen, immers zijn de prijzen alleen voor de echte Lada clubleden. Onze fanatieke Tonnie die de rit alleen heeft gereden wist dit niet, en levert enigszins teleurgesteld zijn antwoorden in bij de organisatie. Een briefje van Harold en Nathalie leert ons dat zij weer richting Haarlem zijn vertrokken en een leuke dag hebben gehad. Na een kwartiertje kan de uitslag bekend worden gemaakt, wat mij en Twan nog mooi even de gelegenheid geeft om foto’s bij schemering te maken. De vragen worden op een beamer een voor een behandeld en de antwoorden roepen soms leuke reacties op uit de zaal van de leden. Dit levert leuke discussies op, maar net als bij ons kan er over de uitslag niet worden gecorrespondeerd. Van de achttien equipes hebben er veertien de vragen ingeleverd.  Op plek veertien (laatste) is geëindigd…jawel Edward en Twan, met niet veel punten. Plek dertien is voor Tonnie!  Kortom de MR2 club heeft nog genoeg aan puzzel ritten te winnen. De 1e prijs is voor moeder en zoon, waarmee dus ook de wisselbeker in bezit van de Lada club blijft. Inmiddels is het halfzes en worden de MR2 leden door de Lada club bedankt voor hun komst en nemen de eerste leden afscheid van elkaar.
Image
Wij nemen ook afscheid en bedanken Mark en zijn vrouw Ramona voor de gastvrijheid en diversen andere leden welke we vandaag ontmoet hebben en begeven ons naar de auto’s. We zijn het erover eens dat het een leuke bijzondere dag was, waarbij we ontdekt hebben dat we ondanks dat we er van de buitenkant totaal anders uitzien als modellen, maar in de kern helemaal niet zo verschillend zijn van elkaar….
"Twan en ik besluiten om met mijn MR2 de rit te gaan rijden, waarbij Twan de puzzel man wordt".